Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Artikelen over kinderrechten

 SOS kinderdorpen Dina & Tara

Tawiah

Tawiah is 11 jaar en woont op straat. Zij is achtergelaten door haar ouders. Ze heeft een broertje Badu. Hij is 5 jaar. Tawiah is zijn vader, zijn moeder en zijn zus. Ze hebben alleen nog maar hun oma. Zij is zwak maar werkt hard zodat ze geld kan verdienen. Tawiah heeft recht op onderwijs, een dak boven haar hoofd en opvoeding. Maar dat krijgt ze niet. SOS kinderdorpen gaat zorgen dat Tawiah en Badu in een gezin mogen wonen waar ze goed opgevoed kunnen worden, onderwijs krijgen en een dak boven hun hoofd hebben. Tawiah gaat nu elke dag weer naar school maar hij heeft nog steeds geen familie en geen dak boven zijn hoofd.

Mouna

Mouna was 2 jaar en had geen dak boven haar hoofd, geen eten, geen onderwijs en geen familie. Op al die dingen heeft Mouna wel recht. Mouna groeide op in een kinderdorp en ondanks haar trauma begon ze vertrouwen te krijgen in mensen. Mouna was een vrolijke peuter. Nu is ze 9 jaar. Ze gaat elke dag weer naar school. Maar ze heeft nog steeds weinig eten en drinken. SOS kinderdorpen gaat Mouna verder helpen. En over een paar jaar krijgt ze genoeg eten en drinken.

Familie

Als een kind geen familie meer heeft of familie niet meer voor hij/zij kan zorgen staat hij/zij er alleen voor.  Het kind gaat dan naar een gezin toe die zich hebben opgegeven om te helpen. De SOS moeder voedt het kind op totdat hij/zij voor zichzelf kan zorgen. Dan kan hij/zij weer terug naar zijn/haar eigen land.

Vluchtelingen crisis

Meer dan 60 miljoen mensen zijn op de vlucht, waaronder de helft kinderen. Meer dan 850.000 mensen hebben asiel aangevraagd, 200.000 kinderen en 650.000 volwassenen. Heel veel kinderen en volwassenen moeten een hele zware reis afleggen. Ze krijgen daar trauma’s van. De vluchtelingen hebben recht op een huis eten en onderwijs. Maar dat hebben ze niet. Als de vluchtelingen over de grenzen willen gaan en dan worden ze tegengehouden en opgesloten. De vluchtelingkinderen krijgen op dat moment bijna niets waar ze recht op hebben. Zoals: bescherming, zorg, onderdak & onderwijs.

 

 

 

 

 

 

 

Kinderdorpen

Een kinderdorp is een plek waar iemand de kinderen die daar hulp nodig hebben naar een SOS gezin kunnen brengen om daar voor een hele tijd te blijven. In totaal zijn er 16 kinderdorpen. Dat lijkt weinig maar in die dorpen zijn toch heel veel kinderen die wel wat hulp kunnen gebruiken.

Dit zijn de kinderdorpen:

  1. Kinderdorp Abobo-Gare
  2. Kinderdorp Aboisso
  3. Kinderdorp Canchungo
  4. Kinderdorp Gulu
  5. Kinderdorp Hemeiusie
  6. Kinderdorp Kisumu
  7. Kinderdorp Kumasi
  8. Kinderdorp Lhasa
  9. Kinderdorp Medan
  10. Kinderdorp Meru
  11. Kinderdorp Morelia
  12. Kinderdorp N’Djamena
  13. Kinderdorp Quiche
  14. Kinderdorp Santa Ana
  15. Kinderdorp Thai Binh
  16. Kinderdorp Yamoussoukro

Zo helpt SOS kinderdorpen families met weinig geld

De beste plek waar een kind opgevoed kan worden is bij zijn/haar eigen ouders. Veel families in landen waar armoede heerst zijn erg kwetsbaar. Dat komt meestal omdat ze arm zijn, ze een ziekte hebben of als 1 of meerdere familieleden zijn overleden. Als de ouders nog leven kunnen ze meestal niet goed voor hun kinderen zorgen.

Een lijst van dingen waar de ouders meestal niet voor kunnen zorgen als ze erg arm zijn:

  1. Een veilig liefdevol thuis
  2. Juiste (medische) zorg
  3. Onderwijs
  4. Goede toekomst

 

 

Dit is een lijst van dingen dat leidt tot een kwetsbare familie:

 

  1. Armoede = 62%
  2. Overlijden van 1 van de ouders of allebei = 13%
  3. Familie met te veel kinderen = 8%
  4. De ouders hebben geen goede band met elkaar = 5%
  5. Ouder(s) met een ziekte = 4%
  6. Overig = 6%

 

Dina 3 jaar is een vluchtelingenkind

Dina is samen met haar familie gevlucht van Syrië naar Libanon. Ze zit nu samen met haar gezin (7 mensen) in een klein bescheiden huisje. Ze krijgen heel weinig water, voedsel, bescherming in het vluchtelingen kamp. Onderwijs krijgen ze helemaal niet. Het gezin krijgt 3 dollar per dag om een brood te kopen. Verder eten ze niets. Dina heeft recht op genoeg te drinken, genoeg te eten, goede bescherming van familie, ouders & de omgeving en onderwijs. Dina krijgt geen van al die rechten. Water is heel belangrijk. Je kunt je er mee wassen, je kunt het drinken & je kunt er mee koken. Maar als je bijna geen water hebt gebruik je het om te drinken. De vader van Dina weet niet wat hij moet doen. Hij denkt er over om samen met zijn kinderen illegaal naar Europa te vluchten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zo helpt SOS kinderdorpen

Elk kind heeft wel familie nodig.

 

 

 

 

 

SOS kinderdorpen zorgt ervoor dat kinderen in arme landen een familie kunnen hebben. In arme landen hebben vele kinderen geen familie. Armoede is dan ook de grootste reden voor het uiteenvallen van families, voor verwaarlozing en/of verlating van kinderen. SOS kinderdorpen gaan ook aan de slag met kinderen  die een ziekte of trauma hebben ze krijgen medische hulp (als dat nodig is) en ze helpen de kinderen te begeleiden om van trauma’s af te komen of ze te voorkomen. In gebieden waar ze gebrek hebben aan medische zorg bouwt SOS kinderdorpen zelf ook ziekenhuizen waar ze zelf gaan werken en voor kinderen gaan zorgen. In totaal zijn er 76 ziekenhuizen ter wereld die door SOS kinderdorpen gebouwd zijn.

Voordelen als kinderen naar een school gaan met goed onderwijs

Je hebt het recht om naar school te kunnen. Dat is ook erg belangrijk. Dit zijn de belangrijkste redenen waarom je goed onderwijs moet krijgen:

  1. Minder kinderen blijven zitten & je haalt betere cijfers
  2. Je vindt sneller een (goede) baan waar je geld mee kan verdienen
  3. Door onderwijs zie/weet je sneller wanneer iemand ziek is en dan kan je beter verzorgd worden door je ouder(s)/verzorger(s)
  4. Meisjes weten dat je voorzichtig moet zijn met vrijen omdat je gevaarlijke ziektes kan voorkomen.
  5. Kinderen weten wat hun rechten zijn en als ze geen voedsel, water, onderdak, bescherming, onderwijs enzovoort niet krijgen kunnen ze er wat van zeggen want ze hebben er wel recht op.

 

 

geplaatst door Luka

geplaatst door Kiara,Sofie en Mirte

geplaatst door Luka

Mogen volwassenen twijfelen?

Twijfelen is als je ergens onzeker over bent. Veel mensen twijfelen als ze niet precies weten wat ze willen. Je kunt zelf twijfelen aan bijvoorbeeld of je iets wel goed hebt gedaan en of je iets wel echt wil en wat er allemaal kan gebeuren als je iets zegt. In je hoofd gebeurt er heel veel als je twijfelt. je denkt dan aan veel dingen tegelijk en weet niet wat je moet doen. Daarom is twijfelen best wel vervelend. Het zal (slecht) zijn als je juf of meester altijd twijfelt. Zo kom jij nooit aan een normaal antwoord en begin je vanzelf ook te twijfelen. Daarom zou ik liever geen twijfelende meester willen. Je twijfelt elke dag wel over iets. Geluk twijfel je niet bij alles maar weet je bij sommige dingen wel gelijk wat je wilt. Je kan ook over rechten twijfelen. Je kan dan bijvoorbeeld twijfelen over wat jou rechten eigenlijk zijn. Je stopt met twijfelen als je er van overtuigt bent dat je het goede hebt gedaan of gekozen. Zo stop je ook met twijfelen als iemand tegen je zegt dat je het goed hebt gedaan. Je mag eigenlijk niet over alles twijfelen. Bijvoorbeeld als je leraar bent kan je niet over de dingen twijfelen die je aan de leerlingen moet leren. En je kan ook gelukkig niet twijfelen over of je ademt. Informatie is iets wat je leert en wat je nog niet wist. als je het over een thema hebt en je iets nog niet wist maar nu wel weet is dat informatie. Je komt nu heel makkelijk aan informatie als volwassenen veel twijfelen. Dan kan je gewoon opzoeken op internet. vroeger was dat veel moeilijker toen je geen internet had. Je kan op bepaalde manieren begrijpen wat goede informatie is en wat slechte informatie is. Je kan bijvoorbeeld bronnen vergelijken en als je ergens echt over twijfelt moet je die informatie gewoon niet gebruiken. Informatie is twijfelachtig als het niet zeker is. Als je op sommige bronnen hoort dat het wel goed is en bij andere dat het niet goed is dan weet je nooit zeker wat het is. Daarom moet je die informatie dan vooral niet gebruiken want daar kan je helemaal door in de war raken. Er zijn ook zeker zaken waarvan kinderen het beter weten dan volwassenen. Als je ouder bijvoorbeeld heel oud zijn dan weet je misschien wat meer over de nieuwe mobieltjes of over het internet.

Door Malik geschreven naar aanleiding van een filosofisch gesprek met de hele groep.

Reactie Marieke: Wat hebben jullie goed nagedacht (getwijfeld?)! Maar eigenlijk ben ik het niet helemaal met jullie eens. Stel je voor dat je een leraar hebt die nooit twijfelt, die alles zeker weet. Dan kun je met je leraar dus nooit ergens over discussiëren want die weet altijd al zeker hoe het zit. Jullie schrijven “er zijn ook zaken waarvan kinderen het beter weten dan volwassenen”. Maar als een volwassen leraar nooit twijfelt, denkt hij/zij dus ook altijd dat hij/zij het beter weet dan alle andere mensen. Stel bv dat de leraar zegt: kinderen hebben geen rechten. Dan kan een kind wel uitleggen dat ze net bij Vindingrijk hebben geleerd dat kinderen wél rechten hebben, en ook vertellen welke dat zijn, etc. De leraar die niet twijfelt zal volhouden dat dat kinderen geen rechten hebben. Volgens mij kun je niet veel leren en je niet verder ontwikkelen als je niet twijfelt. Is een leraar die nooit twijfelt dan wel echt zo goed?

Malik: @Marieke. Ja het klopt zeker wat je zegt. Zo heb ik het niet bekeken.

Filosofische vragen beantwoord door kinderen van Vindingrijk

Kun je op school vrij zijn?
Jessica en Ilan: Eigenlijk wel maar ook weer niet. Bij Vindingrijk zijn we vrij om te leren wat we willen maar we mogen niet bijvoorbeeld alles aan puin slaan of zomaar weg lopen. Dus eigenlijk moeten we iets doen maar we hebben daar wel inspraak in. (en ik neem aan dat iedereen bij Vindingrijk het leuk vind om te doen wat we moeten doen: leren leren en leren)

Lynn: Ik vind dat je op school wel gewoon de regels moet volgen, maar je moet geen dingen doen die je zelf echt niet wil.

Luka: Ja opzich want je hebt  pauzes bijvoorbeeld de buitenspeelpauze en in zo’n pauze mag je doen wat je wilt, en je moet ook lol kunnen maken op school. En nee want je moet je ook aan de regels  houden dus dan ben je ook niet helemaal vrij.

Dina: Ja, je moet je veilig voelen en de keuzes maken die je wilt, maar je moet wel de regels volgen.

Lola: @Dina ik ben er ook wel mee eens want je moet ook wel de regels volgen en jezelf veilig voelen.

Tara: Ik vind dat je vrij mag zijn op school want je hoort plezier te maken op school want je bent nog een kind. Als je later een volwassenen bent heb je steeds minder kans om lol te maken maar je moet ook leren.

Tjeerd: Dat van Mirte klopt, maar je moet je wel fijn voelen.

Susan: ja en nee, in de pauze kies je wat je doet, maar……je kan niet zomaar naar huis toe gaan. En er is wel een schoolrooster met dingen die je moet doen. Bij Vindingrijk mogen we wel zelf plannen, maar ook hier zijn er bepaalde dingen die we moeten doen. dus, op school zijn we niet helemaal vrij maar wel een beetje.

Rijck: Op school moet vrij kunnen zijn en je vrij kunnen voelen maar….je moet je wel aan de regels houden.

Malik: Ja en nee. Je moet je wel aan de regels houden die je op school moet volgen maar je moet je ook veilig voelen en plezier hebben bijvoorbeeld in de pauzes.

Sofie: ja en nee, je bent een beetje vrij want je kiest wel hoe je het doet en soms wanneer je het doet. maar er zijn bepaalde dingen die je moet doen. in de pauze ben je wel vrij om te doen wat je wil, Maar je bent nog wel op school en je kan niet zomaar naar huis gaan.

Stijn: Ja er is een eetpauze een buitenspeelpauze en meer zoals theatex.

Mirte: Niet helemaal, want je moet je aan de regels houden.

Kiara: je kunt vrij zijn maar niet altijd. Want je moet ook gewoon je aan de stof houden maar je mag ook je creativiteit kwijt.

Is er voor kinderen een regering nodig?
Jessica en Ilan: Niet echt, maar het zou wel fijn zijn als kinderen beter vertegenwoordigd zouden zijn in de regering (en dat ze inspraak hebben in belangrijke afspraken over kinderen).

Lynn: Ik vind het niet nodig want we hebben al een regering en die geldt voor heel Nederland dus ook voor kinderen.

Luka: Ik vind van niet, ik heb een beetje dezelfde mening als Stijn. Een persoon in de politiek die opkomt voor kinderen is genoeg!

Dina: Nee, ik vind dat alle zaken in één regering moeten worden besproken.

Lola: Nee ik vind van niet want die regering beslist al alles over Nederland dus ook over de mensen dus ook over de kinderen want die zijn ook mensen.

Tara: Nee, want als je een regering voor kinderen zou maken moeten daar toch volwassenen in zitten. En volwassenen ervaren een kinderleven toch anders als een kind. Maar er zouden ook geen kinderen in de regering kunnen zitten want ze weten nog niet zo goed hoe alles in elkaar zit.
Tjeerd:  ja, want een kind heeft andere regels volwassenen, want kinderen moeten bijvoorbeeld niet werken.

Susan: er is al een regering voor Nederland en kinderen zijn ook Nederlanders. en er is al iemand die dat soort dingen regelt, dus kinderen hebben geen eigen regering nodig…

Rijck: Ik vind van niet want de regering houdt zich bezig met de mensen in Nederland dus ook met de kinderen in Nederland.

Malik: @Dina ik ben het eens met je. Alle zaken moeten in een regering worden besproken anders krijg je heel veel regeringen die allemaal over iets anders gaat terwijl je ook alles in een regering kan bespreken.

Sofie:

Stijn: Een hele regering is misschien een beetje overdreven, een persoon in de politiek die opkomt voor kinderen is genoeg!

Mirte: Het zou wel handig zijn, maar sommige volwassenen kunnen zich niet goed in kinderen verplaatsen. Het zou beter zijn als kinderen ook in die regering zouden zitten.

Kiara: ja, want kinderen denken en doen anders dan volwassenen. Dus ze kunnen goed meedenken over hun eigen recht.

 

Is het nodig dat kinderen naar school gaan?
Jessica en Ilan: Ja, want zonder school zouden kinderen niets kunnen leren en als je niets weet kun je niet overleven in onze samenleving.

Lynn: Ja, ik vind dat iedereen naar school moet omdat je wel gewoon basis dingen moet kennen voor later.

Luka: Ja! Want kinderen hebben recht op school. Maar het is niet perse nodig dat kinderen naar school gaan want je kan ook thuis onderwijs krijgen… Maar kinderen hebben wel recht om te leren. Ook al is school saai… school helpt je wel naar een betere baan in de toekomst. Dus ik vind dat het nodig is dat kinderen naar school gaan…

Dina: Onderwijs is al een recht, dus ik vind dat kinderen sowieso onderwijs moeten krijgen, of je het leuk vind, of niet. Als je tenminste ìets wil bereiken, dan moet je wel naar school gaan.

Lola: Ja ik vind dat je wel onderwijs moet hebben maar niet persé op school, want sommige kinderen kunnen dat niet omdat ze geen geld daarvoor hebben en er zijn ook kinderen die zich dan niet kunnen concentreren dus ook niet naar school kunnen! Maar ik vind wel dat je onderwijs nodig hebt voor later als je een baan wil krijgen ofzo.

Tara: Ik vind van wel omdat je geld moet verdienen om te leven en je komt pas aan geld als je werk hebt en je komt pas aan werk als je een diploma hebt en je komt pas aan een diploma als je naar school gaat. Sommige kinderen krijgen thuis onderwijs van hun ouders. Maar ik vind dat niet goed omdat je ouders misschien niet opgeleid zijn voor juf of meester.

Tjeerd: Ja, want ze hebben recht op onderwijs en anders weten ze niet wat ze in een situatie moeten doen.

Susan: ligt eraan, als ze bedoelen dat je les moet krijgen is het waar want kinderen moeten leren anders bereik je niet veel, maar als het gaat over dat je op school in plaats van thuis les moet krijgen ben ik het niet eens, want kinderen kunnen ook van hun ouders les krijgen want die hebben veel hetzelfde geleerd.

Rijck: Ja want kinderen leren veel dingen op school die ze later kunnen gebruiken als ze een baan hebben. En je leert andere kinderen kennen.

Malik: Ja want als je niet naar school gaat leer je niks en als je niks weet kan je niet overleven in onze samenleving zoals Ilan en Jessica al zei.

Sofie:

Stijn: Ja! Ook al is school soms verschrikkelijk , saai en vervelend en alles. maaaar school leert ons dingen die we in de toekomst nodig hebben, ze helpen ons eigenlijk heel veel, zonder school zouden we waarschijnlijk een slechte baan in de toekomst hebben en dat willen we niet hebben!!

Mirte: Ja, bij heel veel banen moet je dingen weten die je op school leert. Ook in het gewone leven moet je die dingen weten. Bijvoorbeeld als je ergens wilt betalen.Maar je kan later misschien ook wel via internet naar school. Dan hoef je er niet naartoe te gaan.

Kiara: ja, want kinderen worden ouder dus ze moeten dan een baan kunnen vinden en daar moet je voor geleerd hebben. Dus zonder kinderen zouden we geen economie en juffen en dokters enzovoort hebben. Dus dan zouden er veel meer mensen dood gaan aan ziektes enzovoort.

 Rap Kinderrechten (Link)

Geplaatst Door: Dina

Ik ben lekker stout

Ik wil niet meer, ik wil niet meer!
Ik wil geen handjes geven!
Ik wil niet zeggen elke keer:
Jawel mevrouw, jawel meneer…
nee, nooit meer in m’n leven!
Ik hou m’n handen op m’n rug
en ik zeg lekker niks terug!

Ik wil geen vieze havermout,
ik wil geen tandjes poetsen!
Ik wil lekker knoeien met het zout,
ik wil niet aardig zijn, maar stout
en van de leuning roetsen
en schipbreuk spelen in de teil
en ik wil spugen op het zeil!

En heel hard stampen in een plas
en dan m’n tong uitsteken
en morsen op m’n nieuwe jas
en ik wil overmorgen pas
weer met twee woorden spreken!
En ik wil alles wat niet mag,
de hele dag, de hele dag!

En ik wil op de kanapee
met hele vuile schoenen
en ik wil aldoor gillen: nee!
En ik wil met de melkboer mee
en dan het paardje zoenen.
En dat is alles wat ik wil
en als ze kwaad zijn, zeg ik: Bil!

geplaatst door Lynn

Geplaatst door: Dina

Geplaatst door: Susan & Sila

Kinderen

Foto van Marc Dullaert

Sinds 1 april 2011 is de Kinderombudsman hét adres in Nederland voor kinderrechten. Marc Dullaert is beëdigd door de voorzitter van de Tweede Kamer tot llllKinderombudsman.
Met de Kinderombudsman is Nederland een onafhankelijke instantie rijker, die zich inzet voor de rechten van het kind. Die rechten zijn in 1989 vastgelegd door de Verenigde Naties. Ieder kind heeft bijvoorbeeld recht op onderwijs en zo goed mogelijke gezondheidszorg.

Overheden en andere organisaties gaan niet altijd goed om met de rechten van kinderen. Tot nu toe ontbrak het aan een instantie die zich speciaal richt op de naleving van de rechten van kinderen. De Kinderombudsman voorziet in een leemte in onze maatschappij. Kinderen en jongeren krijgen hiermee eindelijk de ombudsman die zij verdienen: een ombudsman die zich speciaal voor hun rechten inzet.

De Kinderombudsman is onderdeel van Bureau Nationale ombudsman. De Kinderombudsman heeft een eigen werkgebied en bevoegdheden. Hij rapporteert jaarlijks aan de Tweede Kamer.

geplaatst door: Ilan & Luka

Beloofd is beloofd

  • RSS - Nieuws
  • Twitter
  • Facebook
  • Stuur door

20 november 2014, Voorburg/Amsterdam

Vandaag precies 25 jaar geleden deed de wereld een belangrijke belofte aan al haar kinderen. Op 20 november 1989 nam de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties het Verdrag inzake de rechten van het kind aan.

Landen zouden alles doen wat in hun macht lag om kinderrechten te beschermen en na te leven. De 54 artikelen gebundeld in dit Kinderrechtenverdrag houden plichten in voor volwassenen. Zij zijn degenen die moeten zorgen dat kinderen vrij kunnen opgroeien en zich ontwikkelen.

En met resultaat. Zo is de sterfte van kinderen onder de vijf jaar bijna met de helft afgenomen en is er 30 procent minder kinderarbeid dan 25 jaar geleden. Tegelijkertijd is er helaas weinig reden voor een feestje. Op dit moment staat de wereld in brand. In landen als Syrië, Zuid-Soedan, DR Congo en Irak lijden kinderen onder uitzichtloos geweld. Tientallen miljoenen kinderen groeien op in structurele oorlogssituaties of in landen die na een conflict weer overeind krabbelen. Of zijn gevlucht voor het geweld zoals Abdelfatah, een Syrisch jongetje dat met zijn hele familie in Libanon verblijft. Hij wil niets liever dan naar huis, zegt hij, maar dan zonder de bombardementen of schoten.

Sinds het begin van de oorlog in Syrië zijn al 1,6 miljoen kinderen gevlucht. Zij hebben dingen gezien en meegemaakt die geen kind zou moeten meemaken. Veel kinderen zijn hun ouders kwijt en wonen onder erbarmelijke omstandigheden in buurlanden als Libanon. Deze kinderen kunnen geen kind meer zijn: ze werken, jonge meisjes trouwen en kinderen nemen zware verantwoordelijkheden op in hun gezin of familie.

Gelet op de tientallen brandhaarden in de wereld is één artikel in het Kinderrechtenverdrag vandaag de dag actueler dan ooit, artikel 39. Hierin staat dat kinderen die slachtoffer zijn van oorlogsgeweld recht hebben op bijzondere zorg. Schoon drinkwater, sanitaire voorzieningen en goede voeding zijn natuurlijk de eerste behoeftes die geboden moeten worden aan kinderen in conflictsituaties. Maar dat is niet genoeg.

Bijna alle kinderen in conflictgebieden laten heftige veranderingen zien in hun emoties, gedrag en gedachten. Ze zijn wanhopig en onzeker. De oorlog laat naast zichtbare ook onzichtbare littekens na. Er dreigt een verloren generatie op te groeien van kinderen die hun toekomst niet kunnen opbouwen, zonder goed onderwijs. Willen we dat voorkomen dan is hulp bij het verwerken van trauma’s, aanvullend op noodhulp, noodzakelijk. Deze bijzondere zorg – vastgelegd in artikel 39 – in de vorm van psychosociale steun is een belangrijke, maar vaak vergeten component in humanitaire hulp. Er is simpelweg te weinig aandacht en geld voor.

Psychosociale steun maakt kinderen weerbaarder. Het zorgt ervoor dat ze hun sociale capaciteiten leren stimuleren in moeilijke situaties. Het leert ze – ondanks de verliezen en slechte voorbeelden van geweld – omgaan met conflict. Het spreekt de sterke kanten van kinderen aan en speelt in op hun natuurlijke speelsheid, flexibiliteit en creativiteit. Kinderen moeten de kans krijgen om weer even kind te zijn, ook al zitten ze in een afschuwelijke situatie. Spelen, zingen, sporten en toneel onder professionele begeleiding helpen kinderen ontspannen en emoties te verwerken.

Kortom, psychosociale steun stelt kinderen in staat hun eigen toekomst met vertrouwen tegemoet te treden en vorm te geven. Zij zijn de volwassenen van morgen. Zij kunnen de cyclus van geweld doorbreken door te kiezen voor vrede in plaats van geweld.

Het is belangrijk dat we vandaag wereldwijd de 25e verjaardag van het kinderrechtenverdrag vieren, maar juist miljoenen van hen die het aangaat, profiteren er niet van. Als we onze kinderen in oorlogsgebieden alleen basisbehoeftes bieden, dan is het VN-Kinderrechtenverdrag over 25 jaar een dode letter. Wij humanitaire organisaties
kunnen noodhulp bieden waaronder hulp bij het verwerken van trauma’s, maar ook
daaraan zijn grenzen. En we kunnen zeker geen conflicten oplossen.

Wij doen daarom een dringend beroep op alle wereldleiders om conflicten op te lossen en zich te houden aan internationale afspraken zoals het Kinderrechtenverdrag, inclusief artikel 39. Want vergeet niet: kinderen onthouden alles. We moeten vandaag onze beloftes waarmaken. Beloofd is beloofd.

Jan Bouke Wijbrandi (directeur UNICEF Nederland) en Bernard Uyttendaele (directeur War Child Nederland)

Geplaatst door: Ilan & Luka

 Wat is het VN-Kinderrechten verdrag?
In 1989 namen de Verenigde Naties het ‘Internationaal Verdrag voor de Rechten van
het Kind’ aan. In dit Kinderrechtenverdrag staan 54 artikelen met afspraken over de
rechten van kinderen en jongeren tot 18 jaar. Bijna alle landen in de wereld, namelijk
195, hebben het Kinderrechtenverdrag getekend. Nederland deed dat in 1990. Na
ondertekening moet Nederland zich aan al de regels houden die in het verdrag staan.
En de wet moet zo worden aangepast dat alles klopt met wat er in het verdrag staat.
Vier basisregels
Het Kinderrechtenverdrag heeft vier belangrijke basisregels. Dat zijn:
• Discriminatie van kinderen is verboden
• Het belang van het kind staat voorop
• De overheid moet ervoor zorgen dat kinderen veilig opgroeien en zich gezond kunnen ontwikkelen
• Elk kind heeft het recht om zijn of haar mening te geven over beslissingen die hen aangaan

Geplaatst door: Ilan & Luka

Cijfers en weetjes
Wist je dat…je ouders niet mee mogen lezen met je WhatsApp?
Elk kind heeft recht op privacy. Dat betekent dat je ouders, of anderen, niet zomaar mee mogen lezen met je
WhatsApp gesprekken, je e-mails of brieven. Pas wanneer je ouders denken dat je in gevaar bent (bijvoorbeeld
omdat je wordt lastig gevallen), mogen ze dit recht op privacy schenden. Je hebt namelijk ook recht op bescherming.
Dat recht gaat dan voor.
Artikel 16 van het VN-Kinderrechtenverdrag
Wist je dat… je recht hebt op je eigen mening?
Als kind heb je recht op je eigen mening. Je mag meepraten over zaken die jou aangaan. In het Kinderrechtenverdrag
staat ook dat er goed moet worden geluisterd naar jouw mening. Laat dus van je horen als het gaat om
jouw rechten!
Artikel 12 van het VN-Kinderrechtenverdrag
Wist je dat… alle kinderen gelijk zijn?
Alle kinderen hebben dezelfde rechten. Dat betekent dat elk kind recht heeft op onderwijs, op een dokter en op
genoeg te eten. Of je nu een jongen bent, of een meisje. Of je gelooft, of juist niet. Of je een verblijfsvergunning
hebt, of hier zonder papieren woont. Kortom: je mag niet gediscrimineerd worden. Elk kind heeft recht op alle
rechten uit het VN-Kinderrechtenverdrag.
Artikel 2 van het VN-Kinderrechtenverdrag
Wist je dat…
• Het Kinderrechtenverdrag het meest ondertekende verdrag ter wereld is
• Het recht op spelen een bijzonder recht is en alleen vastgelegd is in dit verdrag
• Alleen Amerika het verdrag niet goedgekeurd heeft omdat ze liever niet willen dat andere landen zich
bemoeien met hun regels
• 20 november de Internationale dag voor de Rechten van het Kind is
• Er een speciaal verdrag voor kinderen is omdat een derde van de wereldbevolking kind is en kinderen
kwetsbaar en afhankelijk van hun ouders en verzorgers zijn. Het Kinderrechtenverdrag is een bijzonder
verdrag omdat het de rechten van kinderen centraal stelt. Dat is belangrijk omdat kinderen in ontwikkeling zijn
en daarom extra bescherming nodig hebben.a