Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Marieke Hopman

By

4 november 2015

Studeer mee: onze visie op kind-zijn?

4 november 2015 | By | One Comment

Sinds vandaag organiseer ik een tweewekelijks “studieuur” met kinderrechten specialisten van Defence for Children. We discussiëren over recent werk, teksten over kinderrechten. Ik zal op deze blog de teksten + voorbereiding van dit studieuur delen, zodat wie wil kan meestuderen.

Vandaag hadden we onze eerste bijeenkomst en het was zeer inspirerend! We bespraken Jenks’ boek “Childhood”, hoofdstuk 4. Jenks vraag zich af in deze tekst waarom gedurende afgelopen decennia kindermishandeling steeds vaker voorkomt. Volgens hem is kindermishandeling een fenomeen van alle tijden, wat is veranderd is onze houding tegenover het kind.

In de discussie met juristen van Defence for Children was een van de interessante vragen hoe ons idee van kind zijn ons werk beïnvloedt. Werken we voor de bescherming of de empowerment van kinderen? Zijn kinderrechten controlerend/beschermend of juist empowering? Heeft Jenks gelijk wanneer hij zegt dat we in het kind de verloren meta-narratief van de maatschappij (een verhaal van liefde en onschuld) proberen te behouden?

Hierbij de tekst die we hebben gelezen en het document met mijn introductie op de tekst, inclusief discussie vragen. Zo kan iedereen die interesse heeft thuis meedoen met onze studie :-)!

Comments

  1. Geweldig om dit zo te delen, Marieke. Dank je zeer!

Submit a Comment